Zal de circulaire economie floreren na de pandemie?

21 april 2021 | circulair

Remanufacturing vormt het mogelijke antwoord op de huidige leveringsproblemen in de tweewielerbranche constateert Laurens Nolet, general manager Roetz-Bikes.

De fietsbranche neemt wereldwijd een enorme vlucht, en dat zet druk op fabrikanten en leveranciers. Zoals Bike Europe onlangs in 2020 aankondigde: “De gevolgen van het coronavirus voor de fietsindustrie in Europa worden snel zichtbaar. Bedrijven zijn op zoek naar zowel creatieve als radicale oplossingen om hun bedrijfsvoering veilig te stellen voor de toekomst .”

“Bedrijven zijn op zoek naar zowel creatieve als radicale oplossingen om hun bedrijfsvoering veilig te stellen voor de toekomst.”

Bike Europe, bike-eu.com

De verwachting van verschillende deskundigen binnen de branche is dat het aanbod van sommige componenten tot ver na 2021 een uitdaging zal blijven.

De vraag naar fietsen stijgt explosief

Fiets assemblagefabrieken en -distributeurs worstelen nu meer dan ooit om hun verplichtingen na te komen, vanwege de enorme vraag naar fietsen, voornamelijk e-bikes, te midden van de aanhoudende Covid-19-pandemie. Een groot aantal fabrikanten in Europa en Nederland kampt met leveringsbeperkingen of enorme doorlooptijden doordat verschillende, veelal geïmporteerde fietsonderdelen, frames en materialen schaars zijn. Dit dwingt klanten, fietsmerken en eigenaren van (deel)fietsvloten om te zoeken naar andere manieren om beschikbaarheid en aanvoer te garanderen.

Maar is het niet mogelijk om bestaande fietsen en fietsonderdelen te hergebruiken ten behoeve van re-productie? En zou dit een manier kunnen zijn om aan de vraag van de consument te voldoen én een boost te geven aan de circulaire economie?

Is remanufacturing een mogelijke oplossing voor leveringsproblemen?

Een van de mogelijke manieren om nu beschikbaarheid van fietsen te realiseren, is inderdaad remanufacturing, zegt Laurens Nolet, algemeen directeur van Roetz-Bikes. Hetgeen volgens Roetz’ eigen definitie betekent: “de productie van een fiets, e-bike of bakfiets volgens specificaties van het origineel vervaardigde product, met een combinatie van hergebruikte, gerepareerde en nieuwe onderdelen”. En Nolet gelooft dat remanufacturing niet meer weg te denken is uit de fietsbranche.

“Remanufacturing is definitely here to stay.”

Laurens Nolet, General Manager Roetz-Bikes

Roetz-Bikes is in 2011 opgericht door Tiemen ter Hoeven, werktuigbouwkundig ingenieur en pionier op het gebied van circulaire economie. Sinds 2015 is revisie een integraal onderdeel van de commerciële en operationele activiteiten van Roetz-Bikes. Dat begon met een project voor NS OV-Fiets, het deelfiets programma van de Nederlandse Spoorwegen. Voor NS reproduceerde Roetz ongeveer 3.500 fietsen door middel van hergebruik of reparatie van 70-80% van de componenten, gemeten in het gewicht van de onderdelen. NS noemde dit project indertijd “Zeer vernieuwend en een flinke stap in het verduurzamen van de OV-Fiets bedrijfsvoering”

Is een circulaire aanpak een tijdelijke trend, of ditmaal een blijvend fenomeen?

Sinds de opdracht voor NS heeft Roetz-Bikes veel nieuwe verzoeken ontvangen en meerdere contracten getekend om batches van bestaande fietsen, e-bikes en bakfietsen te reviseren. Het doel dat onze klanten willen bereiken is tweeledig, zegt Nolet: “Allereerst om de eigen fietsen, tegen een gunstige tarief in nieuwstaat terug te ontvangen voor een tweede of derde leven. Daarnaast analyseren we het percentage hergebruik per onderdeel omwille van betere keuzes in onderdelenlijst en assemblage, om zodoende de kwaliteit in volgende levenscyclus te kunnen verbeteren”

Een van de klanten waar Roetz sinds 2019 mee samenwerkt is CycleShare, een fietsverhuur- en leasemaatschappij met verhuuractiviteiten bij hotels en vakantieparken in de Benelux. “Roetz biedt een kwalitatief hoogwaardig alternatief voor de aanschaf van nieuwe fietsen, dat qua prijs concurrerend is. De fietsen kunnen zonder twijfel een tweede termijn mee. Bovendien kunnen we tot 80% van de componenten hergebruiken en zo bijdragen aan de transitie naar een circulaire economie ”, zegt Rob Calis, Managing Director van CycleShare.

“Roetz biedt een kwalitatief hoogwaardig alternatief voor de aanschaf van nieuwe fietsen, dat qua prijs concurrerend is.”

CycleShare en Roetz werken al langere tijd samen, maar de recente pandemie heeft hun samenwerking geïntensiveerd, aangezien CycleShare te maken heeft met toenemende levertijden. “Tot nu toe, werd onze fietsvloot om de paar jaar vernieuwd door nieuwe fietsen te bestellen. We zullen dit gedeeltelijk nog steeds doen, maar reproductie zal voor ons een permanente oplossing blijven, omdat het economisch en maatschappelijk zinvol is om fietsen meerdere levenscycli mee te laten gaan.”

Begin 2021 is Roetz een remanufacturing pilot gestart met Swapfiets, dat met een fietsvloot van meer dan 200.000 fietsen, een van de grootste spelers in de Europese deelfiets markt is. “Deze pilot bewijst dat grote spelers in de fietsindustrie écht op zoek zijn naar een oplossing voor fietsen aan het einde van de (1e!) levensduur, en dat reproductie op grote schaal serieus wordt overwogen.” zegt Nolet.

“Het realiseren van volledig circulaire fietsen in 2025 is een ambitieus doel. We zoeken naar nieuwe oplossingen en zoeken samenwerking met experts om onze bedrijfsvoering verder circulair te maken.”

Richard Burger, Founder Swapfiets

Zou remanufacturing  dan echt een mogelijk antwoord kunnen zijn op het ‘take-make-waste’ adagium dat schuilt achter het bittere succes van onze op consumptie-maatschappij? Als je het aan Roetz vraagt, zal de circulaire economie blijvend floreren na de pandemie. Laten we hopen dat ze daar gelijk in hebben.

Roetz-Bikes’ expertise en ervaring bij het hergebruiken van bestaande fietsonderdelen en -materialen komt zeer van pas tijdens de pandeme. Ondertussen werkt Roetz-Bikes aan een innovatieproject om ’s werelds eerste echt ‘circulaire’ e-bike te ontwikkelen, volgens een ‘cradle to cradle’ -filosofie vanaf ontwerp, gebruik en onderhoud, tot reproductie aan het einde van de levensduur. Daarmee wil ze haar ambitie waarmaken om het eerste volledig ‘circulaire e-bike’ merk ter wereld te worden.

Bezoek roetz-bikes.com voor het huidige aanbod aan fietsen en e-bikes, variërend in circulariteit van 30% tot 80%. Elke Roetz klant draagt ​​bij aan een ‘tweede kans’ voor waardevolle grondstoffen en onbenut talent door middel van circulaire en sociale fietsproductie in de Roetz Fair Factory in Amsterdam.

BRONNEN:

 

Deel dit bericht!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *